ulangtahun blog saye

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 16

sukenye...gumbirenye...

assalamualaikum n salam sejahtera...
tersebutlah kisah pada pagi yg hening lagi nyaman, hihi...mcm nk buat hikayat ape je..oke2

bila kek cheese aku menjadi setelah 1st try nk bt choc cheese xjdi..aku try wat kek cheese je...siyes..jdi..hati aku sangatlah sukeeee...gumbireee...yeay..pasni leh buat lagi.

ceritanya begini, disebbkn umah aku ni xde oven or even microwave..haruslah pd aku untuk kukus je kek tu..gasaklah..suma resepi suh bakar(masuk oven) aku kukus.. dlu penah wat makaroni cheese bakar..tpi aku xbakar pn,aku kukus..alhamdulilh, menjdi n sekelip mate je hbs.. so why not aku bt pekara yg same untk bt cheesecake ni.. actually aku bt cheesecake ni pn sbb nk habiskan lebihan cheese cream n whipping cream yg ade dlm peti ais tu ha...byk lagi..so xleh membazir..

nak upload pic dlm hp, tpi xjmpe cri usb..mane tah aku taruh..nnti la ek.

ape2 pn enjoy resepi yg aku ubah suai plus gune sukatan yg men agk2 je. jadi kalu xde penimbang kat umah tu, korg agk2 je..telebih tekurang skit2 tu xapa..insyaAllah jadi..

cheesecake kukus..

3biji telur gred A (awl2 aku da asingkn putih n kuning dia supaya senang)
50gm tepung gandum(aku goreng kering jap sbb mls nk jemur pastu aku ayak)
100gm gula kastor (aku guna gula biase je, pastu blen dlm blender kering, jadila gula kastor)
125ml whipping cream
270 gm cheese cream
1/2 penutup esen vanilla

cara membuatnye:

1) pukul puti telur bersama separuh gula smpai kembang..die jadi mcm buih sabun..adela dlm 40 minit aku pukul..sungguh lenguh tgn2 ni.. tapi demi cheesecake.

2) pukul kuning telur dlm bekas berasingan..pkul dlm 5minit pn ok dah..

3) dlm bekas berasingan lagi, pkul cheese cream n sparuh lgi gula smpai sebati..

4) pastu masukkan tepung gandum, whipping cream, esen vanila n kuning telur sikit demi sedikit..pukul dlm kelajuan perlahan.

5) da sebati suma bhn2 tu..masukkn putih telur yg da pkul awl2 tu...pkul jap..bagi sbati n ready untuk dikukus..loyang tu aku sapu ngan butter agar xmelekat kek ni bila msk nanti.

6) aku kukus dlm 45 minit- 50 minit.. resepi ni untuk loyang yg sderhana besar je..kalu guna loyang besar, maka jadi nipis la kek cheese anda semua..perlu di ingatkan..disebabkan aku kukus kek ni, jadi loyang tu jgn lupa korang bungkus atau balut bahagian ats dia ngan aluminium foil..kang xbalut, air kukus jatuh dlm kek xjadi plak..

oke...enjoy...
saye mahu bertolak ke PJ...ade hal sikit di situ...
have nice day!!
assalamualaikum..

No comments: